Vimperk – (Ne)skutečná brána Šumavy?

Vimperk – (Ne)skutečná brána Šumavy?

Jak “přežít” Vimperk? Pro mnoho turistů je to zřejmě dost oříšek. Když někdo do Vimperka zavítá, většinou narazí – infocentrum, které je problém nalézt. Náměstí krásné pro bydlení, avšak téměř bez služeb pro turisty. Zámek s omezeným provozem… Tak aspoň že ty cukrárny a kavárny ve městě fungují :-).

Samozřejmě, mnoho se za poslední léta zlepšilo, ale pokud to s turismem ve městě myslíme vážně, musíme se začít snažit ještě více. Vimperk má strategickou polohu. Je přirozenou “Bránou Šumavy” pro návštěvníky od Českých Budějovic, Prahy i Pasova. Ale samotné dobré umístění nestačí. Udělat z Vimperka vyhledávaný cíl turistů musí nejen město, ale i podnikatelé. Právě město ale musí začít a dát jasný impuls, že to s turismem myslí vážně. Jsme přesvědčeni, že právě teď je nejvyšší čas. Do roku 2020 bude částečně opraven zámek, snad i ulice 1. máje (aspoň po hotel Zlatá Hvězda), dokončeno zakrytí plaveckého bazénu. To jistě není vše, mnoho menších projektů se doufejme také podaří zrealizovat.

Je pochopitelné, že každý nevidí prioritu v turismu a chce řešit pro něj prioritnější problémy. Parkování a celková revitalizace sídlišť, bezpečnost apod. To však neznamená, že by město nemělo být aktivní v otázce turismu. Naopak. Náklady mohou být v porovnání s revitalizací sídliště nízké a je to investice, která se vrátí výběrem daní a poplatků vázaných na turistický ruch, vyšší návštěvností a příjmy ve službách provozovaných nejen městem, zvýšením atraktivity města pro bydlení (a tedy vyšší příjmy z rozpočtového určení daní). A co to mimochodem přinese nám, občanům města? Více fungujících obchodů, služeb, lepší možnosti trávení volného času, nové pracovní příležitosti, zlepšení dopravní obslužnosti. Kde je poptávka, vznikne i nabídka!

Nechceme asi nikdo z Vimperka druhý Český Krumlov, kde je turistů tolik, že v centru města již dnes prakticky nikdo nebydlí. Dobrým příkladem je pro nás Sušice. Můžete zde lehce zůstat celý týden a stále Vás to bude bavit.

A jaká je zkušenost návštěvníka Vimperka v roce 2028?

Zeptali jsme se pana Nováka, který přijel s celou rodinou až z Valašského Meziříčí:
Jak jste se o Vimperku dozvěděl?
Tož tak jsem viděl reklamu na “Vimperk – Brána Šumavy” na billboardech a taky na mě vyskakovala reklama všude na internetu a turistických portálech.

Co ubytování, dobré?
Pohoda. Volal jsem kvůli ubytování přímo na infocentrum města. Mají zde totiž kompletní přehled, které hotely a penziony mají aktuálně volné kapacity a na základě doporučení jsem provedl rezervaci. Je to služba města a je bez poplatku. Asi proto jsou zde registrované opravdu všechny hotely a penziony v okolí, což třeba na booking.com zdaleka neplatí. Ostatně, na toto jsem navyknutý z každého lepšího zahraničního horského střediska. Rovnou mi zde nabídli i komentovanou prohlídku města a výlet do národního parku s průvodcem. Také jsem zde našel přehledné informace o všech akcích ve městě a okolí.

Proč vlastně Vimperk? Je tu co dělat?
Ve Vimperku trávíme prodloužený víkend, jelikož jsou zde výborné služby pro celou rodinu a přitom je to do horských středisek kousek. Město má propracované napojení turistických tras a cyklostezek na celou Šumavu. Teď v době elektrokol, které vydrží na baterku přes 10 hodin, je to opravdu paráda. Navíc každý den jezdí ski/cyklobusy na Zadov i Kvildu a vlakem jsme na Kubově Huti také lehce. Dokonce už prý ani není vlaková výluka směrem na Lipku (pozn. red. – zrušena v roce 2027). Údajně na to přispívá město Vimperk a Národní park Šumava, aby ulevily přírodě. Nejvíc mě nadchlo interaktivní virtuální prohlídka městem, která poskytuje návštěvníkům zajímavosti i historické informace o městě. Každý si pak ve městě najde to své.

Moje žena s dcerou na sport moc nejsou, ale to vůbec nevadí. Ve městě je krásný zámek s prohlídkovými trasami, krytý bazén včetně wellness a mohou navštívit Steinbrenerovu městskou galerii i galerii Pod Zámkem. Večer půjdeme celá rodina do nově digitalizovaného kina na horkou novinku, Hvězdné války 25.

V infocentru jsem obdržel kartu turisty, a mám tak na mnoha místech ve Vimperku i v okolních horských střediscích výrazné slevy na vstupném, stejně tak i slevy v některých kavárnách, cukrárnách či restauracích, cyklobus zdarma a jiné. Jednou ročně se pak losuje o zajímavé ceny.

Slyšel jste o mulisportovním areálu Vodník?
Tak určitě. Zvažoval jsem ubytování v kempu na Vodníku, přímo u nástupu na místní vyhlášené singletracky, ale nakonec bydlíme v centru. Avšak s Vodníkem počítáme na celý jeden den. Já a kluci pojedeme na singletracky, žena zkusí s dcerou jen 3 km inline dráhu a pak mají v plánu místní volnočasové aktivity – lesní workout, běžecký okruh a snad se dostanou i do lanového parku. Mimochodem u nás ve městě je lyžařský oddíl, který jezdí do Vimperka právě kvůli Vodníku každou zimu na soustředění.

Jaké jsou vaše další plány?
V infocentru mi mimo jiné poradili minizoo někde v “Rokli” s navazující naučnou stezkou, je to však údajně spíše pro menší děti. Na vyhlášenou stezku skřítků se chystáme. Prý vylepšili nástup na stezku a přidali další aktivity. Taky musím pochválit mnoho “kešek” v okolí, už jsme jednu našli:-).

Doporučíte Vimperk svým známým?
Je to tu výborné a rozhodně budu pobyt ve Vimperku doporučovat všem svým známým. Dává to smysl. Je zde vyžití pro celou rodinu a přitom stále v přírodě. Navíc národní park zavedl do parku vstupné, omezil počet návštěvníků a plánuje speciální přirážky pro ubytované, takže bydlet v parku je čím dál tím dražší. S kartou turisty mám toto také mnohem levnější!

Také chcete takový Vimperk?

NEVIHNUTÍ bude prosazovat tyto kroky:
– Vytvoření strategického plánu “Turisté vítáni” (souhrn investičních i marketingových opatření s cílem zvýšit atraktivitu města pro turisty). Město musí definovat detailní plán pro další 4 roky a specifikovat dlouhodobé vize s výhledem alespoň na 10 let.
– Finanční i materiálovou podporu infocentra a centrální propagaci města, centrální registr ubytování a komplexní služby pro návštěvníky.
– On-line přehled všech akcí a zajímavých nabídek ve městě a okolí (nikoliv pouze akcí, na kterých město spolupracuje), spravovaný zaměstnanci infocentra. Viz. např. Strakonak.cz
– Kartu turisty (dobrý příklad zde)
– Dokončení plánů a realizaci záchytných parkovišť v ulici Pasovská, u areálu Vodník a letního kina.
– Postupný rozvoj Vodníka a Areálu letních sportů (viz samostatný článek)
– Městskou galerii (Steinbrenerova městská galerie)
– Rozšíření cyklotras s napojením na horská centra (Zadov, Kvilda, Kubova Huť, Borová Lada) i sousední města (Strakonice, Volyně, Prachatice)
– Digitalizaci kina a obnovení letní scény
– Podpora venkovního sezení – zrušení poplatku za zábor podnikatelům, kteří budou aktivně propagovat město (distribuce letáků, zapojení se do informačního systému apod.)
– Menší projekty, které obohatí nabídku služeb ve městě

Je to reálné?

Chápeme, že nelze stihnout vše za jedno volební období, možná ani za dvě. Obzvláště pokud město bude aktuálně splácet úvěry o celkové částce 200+ mil. Jde však nastartovat procesy a směrování města. Mnoho z námi prosazovaných cílů nepotřebuje přímou investici, ale úsilí zaměstnanců města či příspěvkových organizací a hlavně jasnou, konzistentní podporu vedení města, které musí být hnacím motorem změn.